Sunday, January 14, 2018

Budak Botani USM Jalan-jalan ( Episod 2 )

Aloohaaa..Kembali bertemu lagi, di rancangan yang sama bersama saya. (dah macam tv show kan..hahahaha)

Post ini adalah sambungan dari Budak Botani Jalan-jalan ( Episod 1 ).

Kali ni, kita sambung berkenaan lawatan sambil belajar student Botani. Kami turut mengikuti lawatan sambil belajar ke Hutan Paya Laut Matang. Tahu tak Matang tu kat mana? Matang terletak di Perak. Maklumat lanjut tanya Mr. Google ok. Satgi cerita jadi post geografi pula. Hehehehe. Lawatan ini pula dibawa oleh pensyarah subjek 'Tropical Plant Ecology' iaitu Dr. Foong. Kelas ni terdiri daripada pelajar Botani dengan sekumpulan pelajar daripada major Environment. Sebab tu macam ramai ja dalam gambar ni.


Tujuan lawatan ini untuk pendedahan berkenaan kepentingan hutan paya terhadap ekologi. Selain itu, Dr. Foong memperkenalkan tumbuhan hutan paya bakau yang kami pelajari dalam kelas. Lawatan ini bukan saja-saja na, ada tugasan yang perlu dilengkapkan. Dr. Foong telah memberi penerangan isu berkenaan hutan paya sewaktu di sana dan para pelajar perlu mencatat dan menyelesaikan soalan yang diberi berdasarkan penerangan yang diberi. Sewaktu dalam perjalanan pulang, kami singgah ke kilang pembuatan arang. Arang di situ menggunakan sumber pokok-pokok dari kawasan bakau.



Untuk subjek yang sama tapi bersama dengan pensyarah yang lain iaitu Dr. Nurul Salmi, para pelajar dibawa ke The Habitat yang terletak di Bukit Bendera.


Sebelum ni, tak pernah tahu pun kewujudan tempat tu, hehehe.. Di The Habitat, kami mengikuti trail track yang disediakan. Sepanjang trail tu, ada staf yang ditugaskan untuk memberi penerangan tentang setiap tumbuhan dan haiwan yang ditemui.

Next!!!

Asyik dalam utara ja jalan-jalan kan??

Tq google!
So, kali ni kami mengikuti lawatan sambil belajar ke FRIM dan Putrajaya Wetlands Park. FRIM ialah 'Forest Research Institute Malaysia' terletak di Kepong. Lawatan ini masih di bawah subjek yang sama macam lawatan ke Matang tu cuma dibawa oleh pensyarah yang berbeza. Untuk lawatan ni, dicadangkan oleh Dr. Nurul Salmi. Di Putrajaya Wetlands Park, ada staf yang ditugaskan untuk membawa kumpulan kami dan memberi penerangan. Di FRIM, ada beberapa slot. Antaranya, mendengar ceramah berkenaan projek FRIM, melawat Arboretum.



Arboretum??? Apakah itu??
Arboretum ialah koleksi hidup tumbuhan-tumbuhan. Maknanya pokok-pokok yang ditanam sebagai koleksi hidup dan dilindungi. Kat FRIM kami dapat melihat dengan mata sendiri pokok-pokok Dipterocarp yang selama ni hanya dapat didengar daripada mulut para pensyarah. Rasa kagum dengan ciptaan Tuhan. Subhanallah!

Kalau berminat nak tahu dengan lebih mendalam berkenaan Arboretum ni, aku bagi link FRIM. Klik SINI . Bolehlah usya2..

Untuk pengetahuan hampa, lawatan ke FRIM dan Putrajaya tu hampir keseluruhannya diurus oleh pelajar Botani sendiri. Dr. Nurul Salmi memberikan cadangan dan pelajar Botani diberi kepercayaan untuk uruskan. Urusan surat-menyurat, penyewaan bas, penginapan, makan-minum semunya atas kerjasama pelajar Botani dan pelajar yang mengambil subjek ni. Hebat kan?? Apa yang penting?? Kerjasama..Oh yeah!



Sekian, setakat ni ja kisah Budak Botani Jalan-jalan...

-biNgO-

No comments:

Post a Comment