Wednesday, January 17, 2018

Throwback : Pencarian Air Terjun dan Lukisan Tun M.

Pada suatu petang, lima pelajar yang bosan inckuding me@aku telah membuat keputusan untuk makan angin sekitar USM Pulau Pinang. Perjalanan kami telah membawa kami ke Air Terjun Titi Kerawang. First time aku sampai ke situ. Nampak ja signboard ada tulis air terjun, mavam-macam gambaran dah bermain kat minda ni.

Ni salah satu gambarannya..
Tq google
Air Terjun Titi Kerawang terletak di kawasan Balik Pulau, Pulau Pinang. Air terjun ni terletak di tepi jalan raya. Kawasan masuknya betul-betul di tepi selekoh tajam. Rasanya orang Penang dapatlah membayangkan jalan di Balik Pulau tu macam mana. Kereta diparkir di bahu jalan. Kena pandai-pandai parkir lah ye. Sebelum nak masuk ke entrance air terjun ni, ada beberapa gerai penduduk di kiri dan kanan bahu jalan. Kedai yang dibina menggunakan buluh, yang macam kadang-kadang kat tepi jalan nak ke Cameron tu. Harapnya ampa boleh bayangkanlah.

Tq google
Nasib tak menyebelahi kami sebab air terjun kat situ hampir kering kerana cuaca yang panas waktu itu. Taklah kering sepenuhnya sebab kat kawasan tengah air terjun tu masih ada air yang bertakung. Wrong timinglah singgah ni, adoyai!! Rata-rata yang singgah ke situ pun tak mandi, sekadar menikmati pemandangan hijau di sana. Apa lagi, kami pun tak melepaskan peluang bergambar, alang-alang kat kawasan air terjun.



Perjalanan pada hari itu sangat tak diduga. Tak disangka-sangka, kami berlima sampai ke Alor Setar. Pada waktu itu, lukisan dinding di Alor Setar sedang famous. Jangan tunggu lama-lama, nanti diambil orang..Eh, ternyanyi pula! Apa lagi yang nak ditunggu, kami pun google lokasi lukisan tu. Alhamdulillah, kami menemui lukisan dinding Tun Dr. Mahathir dan kereta Proton. Nak mencari tu agak susah sebab lukisan di dinding kedai dan agak tersorok daripada jalan utama.


Disebabkan jati diri sebagai pelajar masih ada, setelah menghabiskan masa di Alor Setar, kami bergerak pulang ke USM tercinta. Sebenarnya waktu tu dah cuti semester. Kami berlima tak pulang ke rumah kerana terlibat dengan projek NRIC di USM. NRIC??? Kalau sempat nanti aku tulis post berkenaan NRIC pula. So, stay tuned ok!

-biNgO-



No comments:

Post a Comment