Sunday, January 14, 2018

Budak Botani USM Jalan-jalan ( Episod 1 )

Test mic..123!!..

Akhirnya, seperti yang dijanjikan berzaman dulu kala, kali ni aku akan story pasal trip student Botani sepanjang tahun 3. Sebelum sesi bercerita dimulakan, jom tengok dulu senarai paper yang student Botani tahun 3 kena ambil kat USM ni.

Secara amnya, ada 3 jenis subjek kena ambil iaitu subjek teras, subjek elektif dan subjek pilihan/minor. Untuk post ni, aku sekadar share berkenaan subjek teras. yang lain tu bergantung kat student tu lah subjek apa yang dia prefer. Ok? *kenyitmatasikit

Untuk pelajar major Botani di USM ni, ketika tahun 3 ada 5 subjek yang kena ambil, macam gambar yang kat bawah ni.


"5 subjek???? Banyaknyaaa.." Gelabah la tu kannnn?? Hahahaha..Bawa bertenang okay. kelima-lima subjek tu bukannya ambil sekaligus satu semester. Ada yang ditawarkan untuk semester 1 dan ada yang ditawarkan semester 2. Macam aku, 2 subjek yang kat atas tu aku ambil waktu semester 1 dan yang lain waktu semester 2. Jangan risaulah, USM tak kejam aih nk suruh belajar semua tu sekali dalam tempoh 6-5 bulan.
Tq google!

Maklumat lanjut tentang setiap subjek tu, ampa google lah na, hehehe. Yang pentingnya, semua subjek tu memang berkenaan tumbuhan lah ye. Nama pun botani kannn. Kalau nak cerita setiap satu, macam panjang pula post ni.

Okay, kembali kepada tujuan asal. Tahun 3 di USM selain dihiasi dengan kemeriahan kawan-kawan, turut diwarnai dengan keseronokan lawatan sambil belajar! Trip pertama adalah ke MARDI Seberang Perai. Cawangan MARDI situ membuat penyelidikan berkenaan padi.


Lawatan ini dicadangkan oleh pensyarah subjek 'Plant Structure and Evolution' iaitu Encik Baha. Tujuan lawatan tu untuk mendedahkan pelajar Botani dengan tumbuhan padi. Paling amaze sewaktu di 'Gene Bank'. Kat situ diceritakan asal-usul padi ni. Lebih kurang macam muzium tapi lebih kecil dan diberi nama 'Gene Bank' sebab kat situ disimpan pelbagai varieti biji benih padi. Kebetulan pengarah MARDI di situ ialah Tuan Haji Azmi merangkap pelajar yang pernah menuntut di USM. So, layanan pihak MARDI memang tiptop ah..Siapa dijamu minum pagi dan pegawai-pegawai pun mesra.

Lantaran kesuntukan masa, story ini akan bersambung ke next post ok?..Stay tuned!

Tq google!
-biNgO-

No comments:

Post a Comment